vrijdag 4 juni 2010

Festival Celebrate the Seasons

Bedrijf / opdrachtgever
Stichting Celebrate the Seasons

Opdracht en jouw rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
Stichting Celebrate the Seasons is een stichting die aandacht vraagt voor de seizoenen. Niet alleen omdat wij als Nederlanders trots moeten zijn op de diversiteit van ons klimaat, maar ook omdat het seizoen een universeel gegeven is, dat verbinding kan leggen tussen verschillende culturen. Duurzaamheid en universaliteit zijn kernbegrippen in het werk van de stichting. In het verlengde van deze begrippen organiseerde de stichting een festival in Breda op de begindag van de lente, waarbij verschillende culturen bij elkaar werden gebracht. Artiesten als ‘Kraak & Smaak’ en de ‘Wicked Jazz Sounds’ traden hierbij op.

Mijn verantwoordelijkheden binnen deze opdracht lagen bij het promoten van het festival, het begeleiden van de artiesten tijdens het festival en vertegenwoordigen van de stichting (ook op de dag van uitvoering). De gehele dag moest ik de artiesten backstage begeleiden, de planning in de gaten houden, de artiesten voorzien van hun wensen, etc. Vóór de artiesten aankwamen, heb ik ook nog een enkele tijd als verkeersregelaar gediend, waarbij ik het verkeer om het festivalterrein heen moest leiden. Vragen van bezoekers kon ik als vertegenwoordiger ook beantwoorden.

Verloop opdracht
Om veel mensen naar het festival te lokken, was goede promotie van uiterst belang. Zo ben ik een dag op pad geweest met flyers en posters in de buurt waar het festival werd gehouden. Buurtbewoners en andere omliggende heb ik op de hoogte gebracht van de plannen en indien nodig breder voorgelicht.
Om het festival goed te laten verlopen, is de projectgroep voor het festival ook een aantal keer bij elkaar gekomen. Zo kreeg ik toen al de artiesten rider van de verschillende artiestengroepen, waardoor ik al in kon gaan op hun verzoeken en deze kon regelen. Op de dag van het festival was het de bedoeling dat de gehele projectgroep met de op- en afbouw meehielp. Zo moest ik een aantal activiteiten doen als geld wisselen, de backstage plaats in orde maken, het eten, drinken en de overige wensen van de artiesten verzorgen aan de hand van de riders, etc. Hierna heb ik de verkeersregelaars geholpen en toen de artiesten aankwamen, ben ik hiermee te werk gegaan. Elke keer heb ik de visie en missie van de stichting uitgelegd, en zo ook de bedoeling van het festival. Na het festival heb ik mijn taken geëvalueerd met de opdrachtgever en meegeholpen aan de afbouw. De opdrachtgever was zeer tevreden over mijn werk.

De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld: mondelinge communicatie en omgevingsbewustzijn

Competentie ‘omgevingsbewustzijn’

Situatie
Ik heb me ingezet voor stichting ‘Celebrate the Seasons’, die onder andere een festival organiseerde op de begindag van de lente. De stichting organiseert elk seizoen een andere actie. De actie van de lente was het organiseren van een festival, waarbij de visie de volgende was : door nadruk te leggen op het universele karakter van seizoenen zijn verschillende culturen met elkaar samen te brengen. Aan de hand van dit gegeven heb ik me verder verdiept in cultuurverschillen, huidige aandacht voor de seizoenen, trends en ontwikkelingen in de evenementenbranche, de omgeving waar het festival plaats vindt, etc. Op deze manier hoopte ik voor en tijdens het festival artiesten en bezoekers zo uitgebreid mogelijk te kunnen informeren over het festival en zijn bedoelingen. Dit heb ik dan ook gedaan; voor het festival heb ik posters opgehangen in de wijk rondom het Edisonplein (plaats van uitvoering), waarbij ik de buurtbewoners vertelde over het festival; tijdens het festival heb ik dit bij de artiesten en bezoekers gedaan. Omgevingsbewustzijn is een belangrijke competentie die ik hierbij heb ontwikkeld.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘omgevingsbewustzijn’ werd er van mij verwacht dat ik breed geïnformeerd was over de stichting Celebrate the Seasons, hun doel en visie kon uitspreken en wat afwist over de verschillende culturen die rondom het Edisonplein zijn te vinden, met de daarbij horende rituelen, godsdiensten, etc. Daarnaast moest ik me ook bewust zijn van ontwikkelingen in de evenementenbranche. Uiteraard moest ik deze opgedane kennis kunnen benutten voor de artiestenbegeleiding, maar ook voor de vrijwilligerscoördinatie en als vertegenwoordiger van de stichting voor bezoekers.

Acties
Voor de stichting heb ik me verdiept in de huidige aandacht die er voor seizoenen is. Daarnaast heb ik me verdiept in de verschillende culturen en me afgevraagd hoe de stichting zoveel mogelijk diversiteit in achtergronden van mensen naar zich toe kon lokken. De beste manier hiervoor was om voorlichting te geven en posters op te hangen bij de Halal slager, Turkse bakker, Turks reisbureau, Surinaamse wierookwinkel, etc. Samen met een projectlid zijn we het festival dan ook gaan promoten, om ook andere meer bewust te maken voor de seizoenen en hun overeenkomsten in universele waarde. Daarnaast heb ik me ook verdiept in de stichting en hun visie/doel en de algemene ontwikkelingen in de evenementenbranche, zoals de trend dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan duurzaamheid, wat in het belang is van de stichting. Deze opgedane kennis en de promotieactie kwamen ten goede tijdens het festival, doordat er veel mensen afwisten van de bedoeling van het festival en er veel mensen kwamen.

Resultaat
Het resultaat van mijn omgevingsbewustzijn, was dat ik mensen breed kon informeren over de visie van de stichting. Zo stond ik als vertegenwoordiger van de stichting sterk in mijn schoenen; naar de artiesten, vrijwilligers en bezoekers van het festival toe.

Terugkoppeling
Wanneer ik nogmaals zo’n opdracht zou moeten uitvoeren, zou ik het hetzelfde aanpakken. Ik zou me weer breed oriënteren op het onderwerp, zodat ik veel weet te vertellen als mensen wat aan mij vragen over het festival.


Competentie ‘mondelinge communicatie’

Situatie
Om het festival ‘ Celebrate the Seasons’ meer naamsbekendheid te geven, ben ik het festival een dag gaan promoten in de buurt waar het zou plaatsvinden. Hierbij heb ik posters en flyers verspreid en heb ik voorlichting gegeven aan buurtbewoners en andere omliggende.
Zo kwam ik een keer in een Turks reisbureau en begon te vertellen over het festival en zijn bedoelingen. De man van het reisbureau was het totaal niet eens met de plannen. Het gesprek kreeg de wending van een onderhandelingsgesprek.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘mondelinge communicatie’ werd er van mij verwacht dat ik op persoonlijke wijze mensen kon benaderen, iemand kon overtuigen door een bepaalde houding aan te nemen, mensen kon voorlichten over de bedoeling en in staat was het festival op een goede manier te promoten en zo naamsbekendheid te geven.

Acties
Door de man op de hoogte te stellen van de bedoelingen van het festival en de visie van de stichting, heb ik de man uiteindelijk kunnen overtuigen van het feit dat het festival een leuk initiatief was. Zo hebben we uiteindelijk afgesproken, na overleg met de opdrachtgever, dat hij op het festival zijn reisbureau mocht promoten. Op die manier heb ik een win-win situatie gecreëerd.

Resultaat
Het resultaat van mijn mondelinge communicatie, was dat ik de buurtbewoners breed heb kunnen informeren over het festival en eventueel heb kunnen overtuigen. Zo stond ik als vertegenwoordiger van de stichting sterk in mijn schoenen.

Terugkoppeling
Wanneer ik nogmaals zo’n opdracht zou moeten uitvoeren, zou ik het hetzelfde aanpakken. Ik zou me weer breed informeren over het onderwerp en me communicatief opstellen.