woensdag 9 juni 2010

De Gulle Brabander

Bedrijf / opdrachtgever
De Gulle Brabander

Opdracht en jouw rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
De Gulle Brabander is een horecabedrijf waar een grote speeltuin naast is gelegen. Het is vooral in de zomermaanden een uitspanning voor Biest-Houthakker en omstreken. Ik ben momenteel al 5 jaar werkzaam binnen dit bedrijf. Ik ben begonnen in de keuken, na een jaar ben ik medewerker bediening geworden en momenteel geef ik wel eens leiding aan de groep, wanneer mijn baas het zelf druk heeft.

Verloop opdracht
Bij de Gulle Brabander kan het erg druk zijn. Voor deze periodes heb ik onderstaande competenties ingezet.

De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld: groepsgericht leiding geven, stressbestendigheid


Competentie ‘groepsgericht leiding geven’

Situatie
Bij zonnig weer kan het erg druk zijn bij de Gulle Brabander. Vele mensen komen dan van het zonnetje genieten op het grote terras en laten hun kinderen spelen in de speeltuin. Omdat mijn baas in deze tijden vaak meehelpt in de keuken, waar ook hulp nodig is, krijg ik de leiding over de verschillende medewerkers in de bediening.

Taak
Ten aanzien van de competentie ‘groepsgericht leiding geven’ verwacht mijn baas dat ik mijn collega’s op hun taken kan wijzen, dat ik de andere aanspreek bij fouten of verkeerd gedrag en dat ik de andere kan motiveren om door te werken als ze het even niet meer zien zitten. Op die manier zijn we immers ook sneller klaar.

Acties
Wanneer mijn baas zelf niet meer op het terras aanwezig kan zijn, neem ik haar taken over. Zo wijs ik mijn collega’s op taken die nog moeten worden ondernomen en help ik ze als dit nodig blijkt te zien. Bovendien geef ik heldere uitleg als iets onduidelijk is.

Resultaat
Het resultaat van het feit dat ik mijn baas kan vervangen in drukke periodes, is dat het werk in deze periodes nog steeds overzichtelijk blijft en dat iedereen zich tot het uiterste inzet om alles goed te laten verlopen.

Terugkoppeling
Omdat ik al zolang werkzaam ben binnen de Gulle Brabander, heb ik voldoende kwaliteit ontwikkeld om de leiding op me te kunnen nemen. Dit doe ik dan ook graag en blijf dit zo volhouden.


Competentie ‘stressbestendigheid’

Situatie
Op zonnige zomerdagen zit niet alleen het gehele terras van de Gulle Brabander vol met mensen, maar willen mensen ook staand een drankje bestellen en verspreiden ze zich over de gehele speeltuin. In die gevallen kan het werk erg chaotisch worden en kunnen mensen vervelend worden, omdat ze al lang op hun drinken moeten wachten. Dan is het belangrijk het hoofd koel te houden, waardoor de stress mijn werk niet beïnvloed.

Taak
Op drukke momenten wordt er van mij verwacht dat ik kalm blijf en rustig reageer bij persoonlijke verwijten. Daarnaast moet ik gestructureerd blijven werken en in staat zijn mijn stress om te zetten in positieve energie. Ook moet ik ook mijn collega’s kunnen coördineren als dit nodig is.

Acties
In tijden dat het erg druk is en, doe ik extra mijn best om hard door te werken en let ik extra goed op om geen grote fouten te maken. Ik blijf altijd professioneel en vriendelijk tegen klanten. Mijn stress laat ik aan hen dan ook niet blijken. Zo komt het voor dat ik erg rustig overkom op klanten, terwijl ik na hen nog naar vijf andere tafels drinken moet brengen.

Resultaat
Het resultaat van mijn stressbestendigheid is dat ik effectief blijf functioneren onder grote tijdsdruk. Juist onder stress geniet ik het meeste van het werk, omdat ik het een uitdaging vindt om zoveel mogelijk te kunnen doen in een kleine tijd, zonder daarbij fouten te maken. Op zo’n dag kan ik met een tevreden gevoel terug kijken op mijn werk.

Terugkoppeling
Het is erg belangrijk het hoofd koel te houden in tijden van stress. Deze competentie heb ik dan ook zeker ontwikkeld binnen dit bedrijf. Deze ontwikkeling wil ik verder doorzetten in de procesmatige kant, wanneer de stress gaat over het halen van deadlines en dergelijke.