dinsdag 8 juni 2010

Adviesrapport Celebrate the Seasons

Bedrijf/opdrachtgever
Stichting Celebrate the Seasons


Opdracht en jouw rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
Stichting Celebrate the Seasons vraagt aandacht voor de seizoenen en benadrukt het belang van het behoud ervan door middel van verschillende activiteiten en producten. Het doel is om met behulp van de seizoenen duurzaamheid tastbaar te maken. Zo schets de stichting geen doemscenario’s om mensen aan te sporen duurzaam te consumeren, maar legt juist de nadruk op de goede punten in het leven: de vier seizoenen die Nederland kleur geven. Door een positieve benadering zien mensen wat ze te verliezen hebben en dit zal hen stimuleren om met respect om te gaan met hun leefomgeving en in het verlengde hiervan duurzaam te consumeren en ondernemen.

Om extra nadruk op de seizoenen te leggen, streeft de stichting ernaar om de eerste dag van het seizoen als nationale feestdag in te kunnen voeren. Omdat dit echter onrealistisch blijkt te zijn, hebben ze een petitie gestart waar mensen kunnen tekenen voor ‘flexibele feestdagen’. Dit houdt in dat de stichting zich inzet voor het fenomeen dat mensen zelf moeten kunnen kiezen wat voor hen een feestdag is en wanneer zij vrij willen zijn. Mensen die daarentegen ervoor kiezen om hun vrije dagen te blijven relateren aan hun geloof – bijvoorbeeld vrij zijn met kerst en Pasen – mogen in dit voorstel geen geweld worden aangedaan. De stichting ziet de begindagen van de seizoenen als feestdagen, andere zien het Suikerfeest of Pasen als een feestdag.

De petitie is op de website van Celebrate the Seasons te vinden. De stichting – en dus tevens de website – zijn echter nog onbekend onder de Nederlanders. Om de petitie door genoeg mensen te kunnen laten onderteken, is het van belang hun naamsbekendheid te vergroten. Bovendien is dit van essentiële waarde om hun structurele achterban te vergroten. Om deze redenen kreeg ik samen met 3 andere studenten de opdracht een adviesrapport te schrijven over hoe Celebrate the Seasons zich het beste kan profileren naar de buitenwereld en hoe zij dusdanig de website bekend kunnen maken.
Ook moesten we advies uitbrengen over de website: hoe deze eruit moest komen te zien, wat hierin belangrijke punten waren om rekeningen mee te houden, etc.


Verloop opdracht
Ten eerste heeft onze projectgroep het projectplan ‘flexibele feestdagen’ doorgelezen en hier feedback op gegeven. De feedback bevatte zowel verbeterpunten als goede punten en bevatte tevens vragen over onduidelijkheden.
Na het plan door te hebben gelezen, heb ik me nog meer verdiept in het onderwerp door aan desk research te doen. Dit had als doel een probleemanalyse en tevens ook visie te ontwikkelen over het onderwerp ‘Flexibele Feestdagen’. Hierna wisten we wat er van ons werd verwacht en wat het probleem was waar Celebrate the Seasons mee kampte. We zijn toen met de projectgroep bij elkaar gaan zitten en hebben de opbouw van het adviesrapport beschreven. Hieraan hebben we tijden gekoppeld en zo hebben we de taken verdeeld onder de projectleden. Regelmatig hebben we afgesproken om de stand van zaken te bespreken. Het uiteindelijke advies is gezamenlijk opgesteld, hier werden onder andere de propositie en positionering in besproken. Zo konden we het rapport overhandigen aan Celebrate the Seasons.

Naast het adviesrapport hebben we ook nog een lijst van evenementen samengesteld, waarin alle evenementen werden opgesomd die met hun waarden aansluiten bij stichting Celebrate the Seasons. Dit deel was essentieel voor het adviesrapport, maar hoorde er officieel niet bij. Het document diende ervoor om de evenementen in kaart te brengen waarop Celebrate the Seasons zich het best kan promoten. Dit lag aan zowel het soort evenement als de bezoekers die er kwamen en de kosten die het met zich meebracht. We hebben hiervoor dan ook naar alle belangrijke aspecten gekeken.

De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld: kwaliteitsgerichtheid, probleemanalyse, oordeelsvorming, creativiteit, visie


Competentie ‘kwaliteitsgerichtheid’

Situatie
Ik heb het projectplan ‘Flexibele feestdagen’ van feedback voorzien. In deze fase van het project kwam mijn kwaliteitsgerichtheid sterk naar voren.

Taken
Tijdens de feedbackfase werd er – ten aanzien van de competentie kwaliteitsgerichtheid – van mij verwacht dat ik in staat was goede feedback te geven aan Celebrate the Seasons, die bij kon dragen aan kwaliteitsverbetering van het projectplan ‘Flexibele feestdagen’. Daarnaast moest ik mijn eigen visie op het projectplan kunnen verwoorden. Dit moest tevens leiden tot kwaliteitsverbetering.

Acties
Tijdens de feedbackfase heb ik me eerst nogmaals verdiept in de stichting door een oud concept plan van ze door te lezen. Hierin kwamen de waarden duurzaamheid en universaliteit het sterkst naar voren. Hierna ben ik het projectplan ‘Flexibele feestdagen’ door gaan lezen. Ik heb toen alle punten van het conceptplan vergeleken met punten die werden besproken in het projectplan en hieruit volgden een aantal gegevens die niet met elkaar overeen kwamen. Zo werd in het concept duurzaamheid en universaliteit centraal gesteld en kwam in het projectplan alleen duurzaamheid naar voren. Ook heb ik mijn eigen mening in de feedback verwerkt. Ik heb tijdens het geven van feedback eerst alle goede punten van het plan opgesomd, hierna volgden mijn kritiek. Ik had mijn kritiek helder geformuleerd en kwam geregeld met doordachte en inhoudelijke vragen. Omdat de opdrachtgever zag dat ik me had verdiept in het plan en met goede opmerkingen kwam, pakte die mijn kritiek goed op en wilde er graag nader naar kijken.

Resultaat
Het resultaat van mijn feedback is dat ik een belangrijke bijdrage heb kunnen leveren aan de kwaliteitsverbetering van het plan.

Terugkoppeling
De volgende keer zal ik me weer vooraf goed verdiepen in een projectplan wat van feedback moet worden voorzien. Door met goed onderbouwde kritiekpunten te komen, kan de kwaliteit van het product aanzienlijk worden verhoogd.


Competentie ‘Probleemanalyse’

Situatie
Nadat ik het projectplan ‘Flexibele feestdagen’ had doorgelezen, brak het moment aan om zelf het probleem te analyseren en hieruit een probleemdefinitie te trekken, waarop het adviesrapport moest worden gebaseerd.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘probleemanalyse’ werd er van mij verwacht dat ik zelf op zoek ging naar informatie, om uiteindelijk een duidelijke probleemdefinitie te verwoorden. Hierop moest ik het adviesrapport baseren.

Acties
Om het probleem duidelijk te kunnen definiëren was het van belang op de hoogte te zijn van achtergrondinformatie, zoals informatie over de stichting, de interesse in flexibele feestdagen, etc. Ik heb hiervoor dan ook desk research toegepast. Nadat ik er achterkwam dat mensen wel degelijk al aandacht besteden aan de mogelijkheid om ook andere dagen als feestdag in te voeren, kon ik de conclusie trekken dat veel mensen de petitie ‘Flexibele feestdagen’ zouden willen ondertekenen. Sommige bedrijven hebben zelfs al een soortgelijke regeling ingevoerd, zoals de ‘diversiteitsdag’ van Achmea. De probleemdefinitie van de stichting was dan ook goed en hier konden we nu op verder bouwen.

Resultaat
Doordat ik me heb verdiept in het onderwerp, heb ik ontdekt dat het gedachtegoed van de stichting aansluit bij de wens van veel mensen om de huidige vaststaande feestdagen op een meer flexibelere manier in te vullen. Het probleem van de stichting was dus de naamsonbekendheid. Hieruit kon ik concluderen dat de stichting ons de goede probleemdefinitie heeft gegeven, omdat deze overeen kwam met mijn eigen definitie.

Terugkoppeling
Bij het definiëren van een probleem, is het belangrijk niet blindelings de probleemdefinitie van de opdrachtgever te volgen, maar ook jezelf te verdiepen in het probleem. Dit is niet alleen belangrijk voor de definitie, maar ook om het geheel in een kader te kunnen plaatsen en je eigen motivatie te stimuleren. Ik zou me de volgende keer daarom weer goed verdiepen in het probleem, voordat ik begin aan het schrijven van adviezen of het opzetten van een rapport.


Competentie ‘oordeelsvorming’

Situatie
Tijdens de feedbackfase moest ik het projectplan ‘Flexibele feestdagen’ van feedback voorzien. Uiteraard heb ik hier mijn eigen oordeel in betrokken. Bovendien moest ik advies uitbrengen over de manier waarop stichting Celebrate the Seasons zich het beste kan profileren naar de buitenwereld, met in het verlengde daarvan de website van de stichting bekend te maken. Hiervoor was een eigen oordeel over het onderwerp belangrijk. Het advies was in deze opdracht immers een subjectief gegeven.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘oordeelsvorming’ werd er van mij verwacht dat ik duidelijk voor- en nadelen van mijn oordeel kon benoemen, dat ik niet klakkeloos de mening of adviezen van andere volgden en dat ik in staat was mijn oordeel op andere mensen over te brengen.

Acties
Voordat ik mijn oordeel heb gegeven, heb ik me eerst goed verdiept in het onderwerp. Op die manier kon ik niet alleen een oordeel vormen, maar kon ik mijn oordeel ook kleur geven met inhoudelijke argumenten. Er lagen zeker wel mogelijkheden op tafel om het projectplan ‘Flexibele feestdagen’ door te voeren, maar doorzettingsvermogen was hierin wel belangrijk. Met dit oordeel heb ik het adviesrapport geschreven.

Resultaat
Omdat ik mijn eigen oordeel in de feedback en het advies heb verwerkt, waren deze inhoudelijk goed onderbouwd met persoonlijke argumenten. De opdrachtgever was erg blij met mijn persoonlijke terugkoppeling.

Terugkoppeling
Ik zal me de volgende keer weer in die mate verdiepen in een onderwerp, dat ik op basis van verschillende informatie een oordeel kan vormen. Op die manier is mijn oordeel namelijk breed georiënteerd.


Competentie ‘creativiteit’

Situatie
Tijdens het schrijven van het adviesrapport, was het van belang met creatieve oplossingen te komen voor Stichting Celebrate the Seasons. Het doel van de oplossingen was het vergroten van hun naamsbekendheid. Zo zaten we tijdens een van de laatste vergaderingen met de projectgroep samen en hebben hierover een lange tijd gebrainstormd.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘creativiteit’ werd er van mij verwacht dat ik in staat was creatieve adviezen te kunnen verstrekken. Zo moest ik vanuit verschillende invalshoeken van de doelgroep naar de adviezen kunnen kijken om na te gaan of de adviezen werkelijk nuttig zouden zijn.

Acties
Ik ben tijdens de brainstormsessie met verschillende adviezen gekomen. Zo zou het slim zijn om creatieve Experience Reminders aan te schaffen, die op festivals kunnen worden uitgedeeld. De stichting zou ook kunnen aanbieden om een organisatie mee te helpen bij het organiseren van een evenement. Dit hebben ze zelf namelijk al ooit gedaan, maar dat bleek teveel tijd te kosten. Op die manier kan bijvoorbeeld een podium naar de stichting worden vernoemd, wat ook weer naamsbekendheid oplevert. Ik heb nog meer creatieve adviezen verstrekt, maar deze laat ik bij de opdrachtgever.

Resultaat
Door de creatieve adviezen die we aan de stichting hebben gegeven, hebben we de stichting hopelijk kunnen helpen met hun ‘plan van aanpak’ om meer naamsbekendheid te creëren.

Terugkoppeling
Ik merk aan mezelf dat ik erg creatief ben ik mijn oplossingsgerichtheid. Om tot niveau 3 te komen, moet ik deze creativiteit echter nog kunnen doorzetten in concrete en tastbare resultaten. Dat heb ik hier uiteraard nog niet kunnen doen; hier bleef het bij verstrekken van adviezen. Hier hoop ik een volgende keer dan ook aan te kunnen werken.


Competentie ‘visie’

Situatie
Door het projectplan ‘Flexibele Feestdagen’ werd ik me bewust van het feit dat ik persoonlijk ook wat moeite heb met de starre manier van traditioneel opgelegde vrije dagen. In het verlengde daarvan vroeg ik me af of mijn mening in deze overeenkomt met een mogelijke wens van mensen om meer invloed te kunnen uitoefenen op de verdeling van hun vrije dagen. Daarbij zou een bijkomend voordeel van ‘flexibele feestdagen’ kunnen zijn dat de dienstverlening van bedrijven beter verspreid kan worden en dus beter aansluit op de wensen van hun klanten.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘visie’ werd er van mij verwacht dat ik in staat was mijn visie te ontwikkelen door een proces van bewustwording en dat ik in staat was om de huidige bezigheden te relateren aan mijn eigen visie. Hierbij moest ik uiteraard rekening houden met andere culturele en religieuze overtuigingen. Mijn visie moest uiteindelijk het accent kunnen leggen op mogelijkheden in de toekomst, in plaats van beperkingen in het heden.

Acties
Ten eerste heb ik navraag gedaan bij mensen in mijn directe omgeving wat zij vonden van verplicht opgelegde vrije feestdagen. Mijn beide ouders werken in de zorg en weten niet beter dan dat vrije feestdagen in goed overleg verdeeld moeten worden. Uiteraard geeft dit maar een beperkt beeld en daarom heb ik besloten om breder onderzoek te doen middels desk research. Ik kwam erachter dat het onderwerp al enige tijd in de publiciteit is en dat sommige bedrijven zelfs al een ‘diversiteitsdag’ in hun arbeidsvoorwaarden hebben doorgevoerd.

Resultaat
Dit nader onderzoek liet zien dat de beleving van vrije dagen een heel individueel concept kan zijn. Mensen uit een andere cultuur kunnen het bijvoorbeeld heel belangrijk vinden om collectief vrij te zijn vanuit een verlangen van saamhorigheid. Het Suikerfeest is een voorbeeld in deze.

Andere mensen zien het als een religieuze plicht om op bepaalde dagen vrij te zijn. Dit is hen in zekere vorm opgelegd maar ze kunnen zich hier prima in vinden en willen vanuit hun overtuiging ook niet anders. Bij vele mensen is Kerstmis of Pasen een voorbeeld.

Veel andere mensen geven echter aan dat ze graag wat meer invloed uit zouden willen oefenen op de verdeling van hun vrije dagen. Dit zou niet alleen hun arbeidssatisfactie ten goed komen maar ook nog eens prima aan kunnen sluiten op de nodige spreiding van werk en vrije dagen, wat kan leiden tot een grotere tevredenheid van klanten.

Vanuit verdieping in het gesteld doel en uitgaande van mijn visie, heb ik daarop aansluitend adviezen kunnen verstrekken aan Celebrate the Seasons.

Terugkoppeling
Ik heb van deze opdracht geleerd dat mijn visie op dit aspect geen geïsoleerd gegeven is, maar wel degelijk overeenkomt met de wensen van veel andere mensen.
Wanneer ik de volgende keer weer een opdracht moet uitoefenen, waarbij het vormen van een visie zeer essentieel is, zal ik het dan ook hetzelfde aanpakken. Visie is een erg subjectief gegeven en speelt dan ook een belangrijke rol in de persoonlijke ontwikkeling van mensen.