woensdag 27 januari 2010

Amnesty International

Campagne 'voor een menswaardig bestaan'
10 december actie te Maastricht

Bedrijf / opdrachtgever
Amnesty International

Opdracht met rol en verantwoordelijkheden
Mijn opdracht was om zoveel mogelijk handtekeningen te werven voor de 10december actie, die zich richtte op de mensenrechten in Nigeria. Deze actie was onderdeel van de campagne ‘voor een menswaardig bestaan’. Het doel van de 10december actie was om uiteindelijk 100.000 handtekeningen te verzamelen en deze naar het hoofdkantoor van Shell op te sturen, om zo druk uit te oefenen op Shell en zijn vuile praktijken in Nigeria.
Mijn rol was straatwerver zijn in Maastricht, op de kerstmarkt. Voor deze rol was het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te vergaren over de situatie in Nigeria, zodat ik mensen er alles over kon vertellen.

Verloop opdracht
Om de 10 december actie voor iedereen duidelijk te laten verlopen, vond er op 28 november een briefing plaats in het regiokantoor van Amnesty Eindhhoven, waarbij de actie in het kort werd besproken en voorbereidingen werden getroffen voor de stands die in Maastricht kwamen te staan. Hierbij hebben we de stands olievlekken gegeven, om zo in te spelen op de beleving van mensen.
Op 10 december heb ik de gehele dag (van 10.00 tot 17.00 uur) handtekeningen geworven en heb dit met succes kunnen doen, doordat ik mijn zelf vastgestelde doel heb kunnen bereiken.

De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld: Overtuigingskracht, oordeelsvorming, omgevingsbewustzijn, visie, verbeeldingskracht


Omgevingsbewustzijn

Situatie
Ik heb mensen overgehaald om een handtekening te zetten tegen de mensenrechtensterfte in Nigeria, rondom olieboor praktijken van Shell. Daarvoor heb ik me verdiept in actualiteiten die hier invloed op zouden kunnen hebben.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘omgevingsbewustzijn’ werd er van mij verwacht dat ik breed geïnformeerd was over het onderwerp en afwist van andere actualiteiten die van invloed konden zijn op het onderwerp (mensenrecht schendingen in Nigeria). Uiteraard moest ik deze opgedane kennis kunnen benutten voor het wervingswerk.

Acties
Voor de 10 december actie heb ik me verdiept in actualiteiten die spelen in ontwikkelingslanden, verschillen tussen het rijke Westen en ontwikkelingslanden, natuur- en mensenrechtenschendingen van multinationals, etc. Deze informatie heb ik uit kranten, encyclopedieën, toegezonden artikelen en tijdschriften gehaald. Hierdoor ben ik me veel bewuster geworden van de verschillen die op de wereld heersen en kon ik dit benutten voor het wervingswerk.

Resultaat
Het resultaat van mijn omgevingsbewustzijn, was dat ik mensen breed kon informeren over situaties in ontwikkelingslanden. Ook in discussies kon ik objectieve feiten als argument gebruiken. Het resultaat hiervan was dat veel mensen hun handtekening zetten.

Terugkoppeling
Wanneer ik nogmaals zo’n opdracht zou moeten uitvoeren, zou ik het hetzelfde aanpakken. Ik zou me weer breed oriënteren op het onderwerp, zodat ik niet met mijn mond vol tanden sta als mensen wat aan mij vragen over het onderwerp.


Oordeelsvorming

Situatie
Voor de 10 december actie in Maastricht heb ik mensen moeten overhalen om hun handtekening te zetten tegen de mensenrechtensterfte in Nigeria. Belangrijk hierbij was om ook een eigen oordeel te hebben over het onderwerp. Zo werd ik ook geïnterviewd door ‘TV Maastricht’ en moest ik mijn eigen oordeel over de actie vertellen.

Taken
Ten aanzien van de competentie oordeelsvorming, werd er van mij verwacht dat ik mijn eigen oordeel kon vormen over het onderwerp en deze kon beargumenteren, waarbij ik zowel de positieve als negatieve kanten kon benoemen.

Acties
Ik heb veel artikelen doorgelezen die over de mensenrecht schendingen in Nigeria gingen. Daarbij heb ik mezelf telkens afgevraagd wat ik van de situaties vond die in de artikelen werden beschreven. Hierdoor heb ik uiteindelijk een duidelijk eigen oordeel kunnen vormen, die berustte op objectieve feiten.

Resultaat
Doordat ik uiteindelijk een duidelijk eigen oordeel had over het onderwerp, stond ik sterk in mijn schoenen tijdens het werven. Ditzelfde geldt voor het interview met TV Maastricht. De journalist vroeg mij vragen als ‘wat vind u van deze actie?’, ‘vind u niet dat Amnesty International Shell beter kan saboteren dan een handtekeningenactie te houden?’, etc. Ik heb deze vragen beantwoord met mijn eigen oordeel over het onderwerp en heb deze toegelicht aan de hand van objectieve feiten. Daardoor verliep het interview goed.

Terugkoppeling
De volgende keer zal ik mij weer goed inlezen over een betreffend onderwerp als ik word geïnterviewd. Op deze manier kan ik het beste een eigen oordeel vormen, omdat deze dan berust op objectieve feiten.


Overtuigingskracht

Situatie
Ik heb mensen overgehaald om een handtekening te zetten tegen de mensenrechtensterfte in Nigeria, rondom olieboor praktijken van Shell. Zo sprak ik een man aan die aandelen had van Shell en er ontstond een grote discussie over Shell, zijn praktijken en de actie van Amnesty.

Taken
Tijdens de 10december actie werd er van mij verwacht dat ik (ten aanzien van overtuigingskracht) mijn standpunt helder kon formuleren, dat ik naar de tegenargumenten van anderen kon luisteren, dat ik mensen kon overtuigen met onderbouwde argumenten en het gezamenlijke belang kon benoemen: het streven naar een betere wereld voor ons allemaal.

Acties
Bij de discussie met de man, heb ik veel informatie over de toestand in Nigeria kunnen verstrekken en heb herhaaldelijk benadrukt dat Shell hier de veroorzaker van was. Doordat ik me goed had verdiept in de mensenrechtensterfte in Nigeria, kon ik vaak sterke argumenten benoemen op de juiste momenten. Ook heb ik goed naar de tegenargumenten geluisterd.

Resultaat
Doordat ik sterker onderbouwde argumenten kon noemen dan de man, heeft hij mij uiteindelijk gelijk gegeven en zette hij zijn handtekening tegen Shell. Mijn coördinator had de discussie van een afstandje gevolgd en vond het erg knap dat ik de man heb kunnen overtuigen. Ik mocht hierna ook vertegenwoordiger zijn van Amnesty voor ‘TV Maastricht’.

Terugkoppeling
Ik vond zelf dat ik een goede tegenstander voor de man was, omdat ik mijn mening helder kon verwoorden en onderbouwen met argumenten, maar ook omdat ik goed naar hem kon luisteren. In vergelijkbare situaties zal ik proberen weer zo overtuigend te kunnen zijn.


Visie

Situatie
Ik heb mensen overgehaald om een handtekening te zetten tegen de mensenrechtensterfte in Nigeria, rondom olieboor praktijken van Shell. Hiervoor was het belangrijk een eigen visie op het onderwerp te hebben, zodat deze kon worden overgedragen aan anderen.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘visie’ werd er tijdens de 10 december actie van mij verwacht dat ik vooruit kon denken en de grote lijnen hierin aan kon geven, dat ik de praktische bezigheden kon plaatsen in een hoger liggend doel, dat ik in staat was om in lijn met mijn visie praktische plannen te maken en dat ik trends en ontwikkelingen binnen het werkveld kon benoemen die betrekking hadden op goede doelen, hun acties en hun resultaten. Dit alles hing samen met het enthousiasme wat van mij werd verwacht en de drang om te leren om mijn visie te verbreden.
Natuurlijk verwachtte de opdrachtgever dat mijn visie wel zou aansluiten bij de visie die Amnesty International uitdraagt naar mensen, omdat ik die dag van hen werkte.

Acties
Om duidelijk te krijgen wat de visie van Amnesty International was en wat ze met deze actie probeerde te bereiken, ben ik artikelen van hun gaan doorlezen. Daarnaast heb ik nieuwsberichten opgezocht om breed geïnformeerd te zijn. Al snel bleek dat de visie van Amnesty overeen kwam met mijn eigen mening over het onderwerp.

Resultaat
Doordat ik me breed had geïnformeerd en dezelfde visie als Amnesty International uitdroeg, stond ik sterk in mijn schoenen als medewerker van hen. Omdat ik een duidelijk uitgesproken mening had, werkte dit in mijn voordeel bij het overtuigen van mensen.

Terugkoppeling
Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om een eigen mening te hebben over een onderwerp voordat je met het onderwerp aan de slag gaat. Ik zal dezelfde handelingen verrichten als dat ik nu heb gedaan.


Verbeeldingskracht

Situatie
Ik heb mensen overgehaald om een handtekening te zetten tegen de mensenrechtensterfte in Nigeria, rondom olieboor praktijken van Shell. Daarvoor was het belangrijk dat ik me in kon beelden hoe de situatie in Nigeria was, om dit aan andere mensen te kunnen vertellen.

Taken
Tijdens de 10 december actie werd er van mij verwacht dat ik me ten aanzien van de competentie ‘verbeeldingskracht’ in kon leven in de verbeelding van anderen, dat ik aan de hand van beelden en informatie een idee verder kon vormgeven en dat ik van mondeling verkregen informatie een beeld kon vormen.

Acties
Om mij de situatie in Nigeria goed in te kunnen beelden, ben ik veel artikelen over Nigeria en de olieboor praktijken door gaan lezen. Daarnaast heb ik veel aan mijn coördinator van die dag gevraagd. Omdat ik me geïnteresseerd opstelde, ben ik die dag ook met een man aan de praat geraakt die zo’n 20 jaar ambassadeur is geweest in Nigeria. Ook door zijn verhaal kreeg ik een steeds duidelijker beeld van Nigeria en zijn mensenrechtenschendingen.

Resultaat
Omdat ik veel artikelen heb doorgelezen, kon ik me de situatie in Nigeria goed voorstellen. Dit had een positieve werken op het werven van mensen, omdat ik de situatie daar goed kon beschrijven, zodat het een grote impact op mensen achterliet.

Terugkoppeling
Om mensen te kunnen overtuigen, is het belangrijk om een situatie zo realistisch mogelijk te kunnen schetsen, waardoor het net lijkt of ze het zelf hebben meegemaakt. Door me in de situatie te verdiepen en mijn verbeeldingskracht te laten spreken, heb ik dit voor elkaar gekregen. De volgende keer zal ik daarom dezelfde handelingen ondernemen voordat ik aan een project/opdracht begin.