dinsdag 8 juni 2010

Film by the Sea

Bedrijf / opdrachtgever
Film by the Sea, filmfestival te Vlissingen

Opdracht en jouw rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
Film by the Sea is een internationaal filmfestival in Vlissingen, wat van 10 september t/m 19 september 2010 haar twaalfde editie beleeft. Elk jaar komen zo’n 40.000 bezoekers op het festival af. Tijdens het festival zijn vele bijzondere films, gasten, premières en optredens te bewonderen. Daarnaast worden er workshops gegeven aan verschillende doelgroepen. Zo bestaan er twee programmaonderdelen voor jongeren: de ‘DELTA Shorts’ en de ‘DELTA FilmXperience’.
De eerste is een competitie tussen jongeren, waarbij jongeren worden gevraagd hun zelfgemaakte film (niet langer dan 10 min) in te zenden naar Film by the Sea. Uiteindelijk wordt hier een winnaar uit getrokken. De tweede is een georganiseerde dag voor jongeren, waarbij jongeren de filmbusiness van dichterbij kunnen bewonderen, door het meedoen aan workshops, audities, lezingen, etc.

Beide onderdelen zijn echter niet aantrekkelijk onder de jongeren. Vooral jongeren in Zeeland bezoeken het festival niet of nauwelijks. Aan een klasgenoot en mij de opdracht om dit gegeven te onderzoeken en om Film by the Sea zo uiteindelijk raad te kunnen geven over de manier hoe men dit probleem kan oplossen.

Verloop opdracht
Om te onderzoeken waarom middelbare scholieren het festival niet bezochten, heb ik een enquête opgesteld met vragen waaruit de redenen konden blijken. Ook werd in de enquêtes naar eventuele verbeterpunten van het festival gevraagd. Mijn klasgenoot heeft hetzelfde gedaan voor studenten van het MBO en HBO in Zeeland. De enquêtes zijn uiteindelijk verstuurd naar de verschillende onderwijsinstellingen.

Nadat we de enquêtes terug gestuurd hebben gekregen, ben ik de antwoorden op statische wijze gaan analyseren. Hiervoor heb ik het computerprogramma SPSS gebruikt.

Van de resultaten uit de enquêtes hebben mijn klasgenoot en ik een rapport geschreven. Hierin kwamen de probleemanalyse en de overige onderzoeksresultaten aan de orde. Tevens gaven we hierin advies over hoe Film by the Sea zich moet profileren naar jongeren toe. Dit rapport hebben we uiteindelijk overhandigd aan het filmfestival.

De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld: marktgerichtheid, omgevingsbewustzijn, probleemanalyse, schriftelijke communicatie


Competentie ‘probleemanalyse’

Situatie
Voor het Filmfestival Film by the Sea heb ik samen met een klasgenoot een onderzoek gedaan naar redenen waarom jongeren het festival nauwelijks bezoeken. Hiervoor heb ik enquêtes gemaakt en verspreid over middelbare scholen in Zeeland.
Nadat de enquêtes door ca. 50 respondenten (incl. studenten van het MBO en HBO) zijn ingevuld, kon ik de antwoorden gaan analyseren, om zo uiteindelijk tot een probleemanalyse en –definitie te komen.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘probleemanalyse’ werd er van mij verwacht dat ik in staat was zelfstandig informatie te kunnen verzamelen om de probleemanalyse mee te kunnen onderbouwen. Ook moest ik informatie verzamelen over eventuele verbeterpunten die jongeren gaven aan Film by the Sea.
Uit de probleemanalyse moest een probleemdefinitie worden gevormd. Met deze informatie, en de informatie de we hadden over de wensen van de jongeren, moesten we adviezen opstellen voor Film by the Sea, om meer jongeren aan te kunnen trekken.
Het was dus niet de bedoeling om een geheel onderzoeksrapport of marketingcommunicatieplan te schrijven. Adviezen van ons als studenten waren voldoende.

Acties
Voordat ik de antwoorden kon analyseren, heb ik de enquêtevragen ingevoerd in SPSS. Ditzelfde heb ik gedaan voor de gegeven antwoorden. Bij het uiteindelijk analyseren van de antwoorden heb ik vooral gewerkt met frequentietabellen. Hieruit heb ik grafieken gedraaid, zodat we de gevonden onderzoeksresultaten konden onderbouwen met statische gegevens. De onderzoeksresultaten waren de probleemdefinitie en de wensen van de jongeren, die we voor Film by the Sea in kaart hebben gebracht.

Resultaat
Het resultaat was dat we door de inzet van de enquêtes en het gebruik van SPPS nu een duidelijke probleemdefinitie hadden.
Hieruit hebben we adviezen opgesteld voor Film by the Sea.

Terugkoppeling
Fieldresearch is een erg uitdagende vorm van onderzoek doen, omdat ik zelf op zoek kan gaan naar informatie die nog nooit eerder is verkregen. Wanneer ik zo’n zelfde opdracht weer zou doen, zou ik hetzelfde te werk gaan bij het analyseren van het probleem. Door de inzet van enquêtes weet ik zeker dat de probleemanalyse die de opdrachtgever geeft, ook de werkelijke probleemanalyse is. (Denk aan te weinig bezoekers, dit kan liggen aan een kleine naamsbekendheid, maar ook aan een slecht imago of slechte bereikbaarheid).
Wat ik echter wel zou veranderen, is het schrijven van het uiteindelijke rapport. Nu heb ik zelf een mengeling gemaakt tussen een marketingcommunicatieplan en onderzoeksrapport, wat zich heeft geuit in een soort adviesrapport. Het is echter handiger om hier een vaste structuur voor aan te houden.


Competentie ‘marktgerichtheid’

Situatie
Omdat ik advies moest verstrekken aan Film by the Sea over de manier waarop zij meer jongeren naar het festival konden trekken, was het belangrijk af te weten van de wensen van de doelgroep. Om hier beter inzicht in te krijgen, heb ik een enquête gemaakt voor de jongeren.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘marktgerichtheid’ werd er van mij verwacht dat ik kennis had van de doelgroep door me niet alleen via deskresearch te verdiepen in de doelgroep, maar ook informatie te verzamelen met fieldresearch.

Acties
In de enquête heb ik verschillende onderwerpen aan bod laten komen, die alle betrekking hebben op jongeren. Zo werden er vragen gesteld over de bekendheid van het filmfestival, de populariteit van het festival, de maximale entreeprijzen die de jongeren willen betalen voor het festival, de reistijden naar het festival toe, eventuele aansluitende interesses van jongeren bij het festival, etc. Op die manier heb ik de wensen, behoefte van jongeren en tevens de probleemanalyse in kaart gebracht.

Resultaat
Het resultaat van mijn marktgerichtheid was dat ik onderbouwde feiten kon benoemen over de wensen en behoefte van de doelgroep jongeren. Daaruit kon ik adviezen trekken die van invloed waren op Film by the Sea.

Terugkoppeling
Door jezelf te verdiepen in je doelgroep, kun je erg marktgericht te werk gaan door in te spelen op de opgedane kennis. Daarom zou ik de volgende keer weer hetzelfde te werk gaan met invoer van enquêtes.


Competentie ‘omgevingsbewustzijn’

Situatie
Voor Film by the Sea heb ik een onderzoek verricht naar de wensen van jongeren en de reden dat het festival zo weinig wordt bezocht door deze doelgroep. Hiervoor heb ik me verdiept in de trends onder jongeren, ontwikkelingen in de evenementenbranche en heb gekeken naar maatschappelijke invloeden. Met deze achtergrondinformatie ben ik begonnen aan het maken van een enquête.

Taken
Ten aanzien van de competentie omgevingsbewustzijn, werd van mij verwacht dat ik kennis had over invloedrijke ontwikkelingen in de maatschappij en evenementenbranche en dat ik deze kennis kon toepassen op huidige bezigheden. Ook werd er van mij verwacht dat ik oog had voor cultuurverschillen onder jongeren en hierop kon inspelen.

Acties
Om me meer bewust te maken van belangrijke ontwikkelingen, ben ik begonnen met desk research. Na me hierin verdiept te hebben, was ik in staat een enquête te maken. Na uitdeling en teruggave van de ingevulde enquêtes, heb ik nog meer informatie op kunnen doen door de onderzoeksresultaten uit de enquêtes.

Resultaat
Doordat ik me op verschillende manieren heb verdiept in de doelgroep, evenementenbranche en maatschappij, ben ik me meer bewust geworden van invloeden die zij kunnen hebben op evenementen. Ditzelfde geldt ook andersom. Met deze bewustwording heb ik adviezen kunnen verstrekken aan Film by the Sea.

Terugkoppeling
Om goede adviezen te kunnen verstrekken, is het belangrijk dat men zich bewust is van het gehele plaatje en men de blik niet fixeert op het onderwerp alleen. Invloeden van buitenaf zijn namelijk essentieel om het geheel te begrijpen. Daarom zal ik ook de volgende keren me vooraf goed verdiepen in trends, ontwikkelingen en andere invloeden voordat ik aan de opdracht begin te werken.


Competentie ‘schriftelijke communicatie’

Situatie
Voor het maken van de enquête, was het belangrijk om over goede schriftelijke vaardigheden te beschikken. Daarnaast moest ik bij het maken van de enquête rekening houden met een goede opbouw. In dit geval begon de enquête met wat oppervlakkige vragen (o.a. geslacht, leeftijd, woonsituatie) en eindigde met vragen over interesses die men heeft, waar men waarde aan hecht, etc.
Ook heb ik een verschillende middelbare scholen moeten contacteren voor het onderzoek.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘schriftelijke communicatie’ werd er van mij verwacht dat ik met een bepaalde structuur een enquête op kon bouwen, dat ik in staat was een rapport te schrijven over de onderzoekresultaten, met de daarbij horende probleemdefinitie, adviezen, etc. Daarnaast moest ik ook goed schriftelijk kunnen communiceren, omdat ik verscheidene middelbare scholen moest contacteren om hen te vragen mee te werken aan het onderzoek.

Acties
Voor een goede structuur van de enquête heb ik voorbeelden van andere enquêtes erbij gepakt. Op die manier heb ik een structuur vastgelegd. Voor het contacteren van de verschillende middelbare scholen heb ik een standaard mail gemaakt, die naar iedere school werd verstuurd. Uiteindelijk heb ik de onderzoeksresultaten verwerkt in een rapport. Ook hierbij waren goede schriftelijke vaardigheden essentieel.

Resultaat
Het resultaat van mijn schriftelijke communicatieve vaardigheden was dat de enquête er uiteindelijk goed uitzag. Ditzelfde gold voor de mail. Het uiteindelijke onderzoeksrapport kon gepresenteerd worden zonder spelfouten.

Terugkoppeling
Om professioneel over te komen is het belangrijk om geen spelfouten en zinsconstructiefouten te maken. Gelukkig zijn mijn schriftelijke communicatieve vaardigheden over het algemeen voldoende. Wat ik heb geleerd van deze opdracht, is dat de meeste enquêtes een vaste structuur aanhouden. Dit zal ik goed onthouden voor een soortgelijke opdracht in de toekomst.