woensdag 27 januari 2010

Kick-off party

Kick-off party ENJOY

Bedrijf/opdrachtgever
Activiteitencommissie ENJOY, club 1

Opdracht met rol en verantwoordelijkheden
Mijn opdracht was om samen met de andere leden van de activiteitencommissie een activiteit te bedenken en organiseren die in het teken van kennismaking stond. Het geven van een feest leek ons hierbij het beste idee. Dit feest zou plaatsvinden in de Blackbox. Mijn verantwoordelijkheden lagen bij het maken van een draaiboek, het bijhouden van de financiën van onze klas en het helpen van anderen met hun taken. Uiteraard heb ik ook meegeholpen met de op- en afbouw van het feest en heb ik er tijdens het feest voor gezorgd dat de activiteiten gesmeerd liepen, dat er elke keer iemand achter de bar stond en de studenten het naar hun zin hadden. Zelf heb ik ook een tijd achter de tap gestaan.

Verloop opdracht
Met de leden van de activiteitencommissie zijn wij rond de tafel gaan zitten en hebben gebrainstormd over manieren om studenten bij elkaar te laten komen. Wij kwamen toen op het idee om karaoke te doen. Alle namen van studenten uit de club zouden in een grabbelton komen en wanneer een naam getrokken werd, moest deze persoon naar voren komen en andere studenten uitzoeken om een groep mee te vormen om samen een lied te zingen. Samen lol maken is immers de beste manier om elkaar te leren kennen dachten wij.
Om de organisatie van het feest goed te laten verlopen, planden we elke week een vergadering in, waarbij we bespraken welke taken nog moesten worden uitgevoerd, waar we ergens in de planning zaten, waar iedereen mee bezig was, etc. Dit duurde gemiddeld 1 uur en hebben we zo’n 6 keer gedaan.
Het feest zou van 17.00 tot 19.30 duren en de activiteitencommissie zou voor eten zorgen. Hiervoor zijn wij geslaagd bij een chinees restaurant, die een buffet voor ons regelde tegen een gereduceerde prijs. Ook hebben we uitnodigingen verstuurd en een logo voor de club ontworpen. Voor de winnaars van de karaoke werd een beker geregeld, die bij iedere activiteit van de activiteitencommissie moet worden doorgegeven. Zo proberen we het clubgevoel te versterken. Daarnaast moest het licht, geluid, locatie, etc. worden geregeld. Iedereen had zijn eigen taak voor al bovengenoemde activiteiten. Het is uiteindelijk een geslaagd feest geworden.

De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld: inzet, initiatief, samenwerken, stressbestendigheid, verbeeldingskracht


Inzet

Situatie
Ik heb samen met de andere leden van de activiteitencommissie voor club 1 een feest georganiseerd, wat in het teken van kennismaking stond. Ik heb hiervoor in elke vergadering actief mee vergadert, een draaiboek voor het feest geschreven, de financiën van onze klas bijgehouden en meegeholpen met de opbouw van het feest. Tijdens een van de laatste vergaderingen moesten er nog een aantal dingen duidelijk worden afgesproken/ nagekeken, voordat de leverancier van de catering (het chinees eten) voor ons wilden komen bezorgen. Ik heb daarvoor wat extra taken op me genomen.

Taken
Ten aanzien van de competentie’ inzet’ werd er van mij verwacht dat ik verantwoordelijkheden nam voor mijn eigen taken, dat ik me aan afspraken zou houden (o.a. aanwezig zijn op vergaderingen), dat ik enthousiasme toonde, dat ik zelfstandig kon redeneren over activiteiten die nog gedaan moesten worden, maar ook dat ik de bijdrage van andere stimuleerde, bereid was extra bijdrage aan het project te leveren en geïnteresseerd was in nieuwe informatie.

Acties
Toen na een van de laatste vergaderingen bleek dat er nog best veel geregeld moest worden, heb ik wat extra taken op me genomen. Zo heb ik mijn klasgenootjes gebeld die zich nog niet hadden opgegeven voor het feest en hun erop geattendeerd dat dit de laatste mogelijkheid was om zich nog in te schrijven, ben ik met een ander lid van de activiteitencommissie naar de mogelijkheden van de betreffende bar gaan kijken, heb ik het personeel van de catering in de school op de hoogte gesteld van ons feest en heb ik het draaiboek nog wat aangepast.

Resultaat
Het resultaat van mijn acties was dat alles nu wat duidelijker was en dat we het aantal studenten door konden geven aan de leverancier van het Chinese eten, zodat hij wist om hoeveel personen het ging. Daarnaast hebben mijn acties (en die van de anderen) eraan bijgedragen dat het een leuk en goed georganiseerd feest is geworden.

Terugkoppeling
Om de volgende keer weer een goed georganiseerd feest op touw te kunnen zetten, is het belangrijk om al ver van te voren met de betreffende voorbereidingen te beginnen. Ik zal mij de volgende keer weer goed aan de planning houden en extra taken op me nemen als ik zie dat iets mis dreigt te gaan.


Verbeeldingskracht

Situatie
Ik heb samen met de andere leden van de activiteitencommissie voor club 1 een feest georganiseerd, die in het teken van kennismaking diende te staan. Hiervoor zijn we met zijn alle rond de tafel gaan zitten en hebben gebrainstormd over leuke activiteiten die studenten bij elkaar brengen. Deze ideeën heb ik uitgewerkt in de vorm van een draaiboek.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘verbeeldingskracht’ werd er tijdens de voorbereidingen van het feest van mij verwacht dat ik me in kon leven in de verbeelding van anderen, dat ik zelf bij gegeven informatie het idee verder kon vormgeven en dat ik een beeld kon vormen bij mondeling verkregen informatie.

Acties
Tijdens het brainstormen was het belangrijk om bij elk idee een beeld te vormen en de situatie voor jezelf te beschrijven. Het ging hierbij vooral over mondeling verkregen informatie, namelijk impulsieve ideeën. Uiteindelijk hebben we het leukste idee uitgekozen: karoaken. Dit idee heb ik in het draaiboek verder vorm gegeven en omgezet naar een echte daad/activiteit.

Resultaat
Doordat ik een draaiboek heb geschreven over het feest, kon ik me het feest tijdens de voorbereidingen al goed kon inbeelden. Dit heeft bij mij voor perfectionisme gezorgd, omdat ik zo makkelijk kon benoemen wat we nog waren vergeten, waar we extra aandacht aan moesten schenken, etc. Dit heeft uiteindelijk tot een goed georganiseerd feest geleid.

Terugkoppeling
Om een feest te organiseren, is het belangrijk dat je het feest al van top tot teen voor je kan zien. Zo kan men precies opnoemen wat nog mist, waar extra aan moet worden gedacht. Ik heb dit tijdens de organisatie van dit feest goed opgemerkt en zal mijn verbeelding de volgende keer weer zo laten spreken.


Stressbestendigheid

Situatie
Ik heb samen met de andere leden van de activiteitencommissie een feest georganiseerd voor club 1. Tijdens een van de laatste vergaderingen bleek dat de leverancier van het eten zich zou terugtrekken als we hem niet snel konden vertellen voor hoeveel studenten hij eten moest maken/bezorgen. Daarnaast voelde ik op de dag van het feest ook stress met de voorbereidingen voor het licht en geluid.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘stressbestendigheid’ werd er van mij verwacht dat ik efficiënt bleef communiceren onder tijdsdruk en dat ik het einddoel niet uit ogen verloor, dat ik mijn stress positief kon inzetten, dat ik kalm bleef bij verwijten, dat ik gestructureerd bleef werken wanneer mensen een beroep op mij deden en dat ik mijn zenuwen in bedwang kon houden.

Acties
Omdat het belangrijk was zo spoedig mogelijk te weten hoeveel studenten er op het feest zouden komen, ben ik mijn klasgenoten gaan bellen en heb hun erop geattendeerd dat dit de laatste inschrijfmogelijkheid zou zijn. Daarnaast wilde ik er op de dag van het feest zeker van zijn dat de voorbereidingen met het licht, geluid, de tap, etc. op tijd klaar zouden zijn. Daarom ben ik eerder uit mijn les weggegaan om mee te helpen met de opbouw van het feest.

Resultaat
Het resultaat van mijn stressbestendigheid was dat ik goed bleef functioneren onder tijdsdruk. Ik hield mijn hoofd koel en deed wat er van mij werd verwacht. Dit was fijn voor de algehele voorbereidingen, omdat we nu op tijd klaar waren en alles in een keer een stuk duidelijker was.

Terugkoppeling
Ik denk dat ik deze competentie goed beheers wanneer ik naar de voorbereidingen van het feest kijk. Wanneer ik weer zo’n soort opdracht zal moeten uitvoeren, hoop ik mijn hoofd weer koel te houden, waardoor de tijdsdruk geen invloed heeft op mijn persoonlijk functioneren.


Samenwerken

Situatie
Ik heb samen met de andere leden van de activiteitencommissie een feest georganiseerd voor de studenten van club 1. Hierbij was het belangrijk om samen te werken, wat vooral in de vergaderingen duidelijk naar voren kwam, wanneer iedereen zijn eigen zegje deed, die weer invloed had op de taken van anderen. Ik ben steeds meer met de andere gaan samenwerken toen het feest naderde en we een steeds grotere tijdsdruk voelde.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘samenwerken’ werd er tijdens de voorbereidingen van het feest van mij verwacht dat ik mijn afspraken na kwam, een positieve bijdrage leverde aan het groepsproces, het gezamenlijke belang boven het eigen belang plaatse, dat ik feedback op prestaties van mijn medestudenten gaf, dat ik me inzette voor het bereiken van win-win oplossingen en dat ik anderen zou helpen met het bereiken van hun eigen doel.

Acties
Mijn eigen taak was om het draaiboek op tijd af te hebben. Toen ik met deze taak klaar was, heb ik de anderen met hun taken geholpen. Zo heb ik de tap mee geregeld, heb ik meegeholpen met het bijhouden van de financiën van onze klas, heb ik tijdens de uitvoering voor schoonmaakspullen gezorgd, etc.

Resultaat
Het resultaat van het samenwerken, was dat het feest uiteindelijk een duidelijk geheel was, waarbij de verschillende nevenactiviteiten goed op elkaar aansloten. Doordat ik anderen met hun activiteiten heb meegeholpen, is uiteindelijk alles op tijd afgekomen.

Terugkoppeling
Wanneer je je in een team bevindt, is het belangrijk om de teamspirit aan te sterken en dus goed samen te werken. Een activiteitencommissie is hier een goed voorbeeld van, waarbij alle leden gezamenlijk naar hetzelfde einddoel streven, namelijk het organiseren van een leuk uitdagend feest. De volgende keer zal ik weer extra bijdrage leveren als ik zie dat anderen in de knoop komen met hun taken.


Initiatief

Situatie
Ik heb samen met de andere leden van de activiteitencommissie een feest georganiseerd voor alle studenten uit club1. Hiervoor moesten alle leden een bepaalde taak op zich nemen. Ik heb toen de verantwoordelijkheid van het draaiboek op me genomen.

Taken
Ten aanzien van de competentie ‘initiatief’ werd er van mij verwacht dat ik uit eigen beweging activiteiten op gang zette en werkzaamheden op me nam, dat ik actie ondernam om het proces te versnellen, dat ik eigen ideeën in concrete acties uitwerkte en dat ik een actieve grondhouding had.

Acties
Samen met een medestudent was ik verantwoordelijk voor het draaiboek. Ik ben toen snel aan de slag gegaan en heb verschillende zaken beschreven als de faciliteiten die voor het feest nodig waren, de planning waar we ons aan dienden te houden, ik heb een plattegrond van de blackbox gemaakt tijdens het feest, etc. Ook toen ik met deze activiteit klaar was, had ik nog steeds een actieve houding in het proces. Zo heb ik voorgesteld dat ik nog een extra taak op me wilden nemen, zoals het bijhouden van de financiën van onze klas. Ik ben hierbij dus zelf met ideeën gekomen en heb zelf initiatief genomen.

Resultaat
Omdat ik als grondhouding een actieve houding had, heb ik er mede voor gezorgd dat het proces van de voorbereiding van het feest voorspoedig liep, waardoor we uiteindelijk op tijd klaar waren met de regelingen.

Terugkoppeling
In een groepsproces is het belangrijk dat iedereen eigen initiatief neemt en eigen taken op zich neemt, zodat iedereen zich prettig voelt bij de groep, er geen ‘meelifters’ zijn en het proces voorspoedig verloopt. Ik heb zelf gemerkt dat ik het heel prettig vond als anderen met initiatief kwamen en heb dit ook zoveel mogelijk zelf proberen te doen.